Nytt år och en rivstart på sonens sista termin som Middle Schooler.

Då har skolan varit i gång en dryg vecka! Efter en rivstart som inte är över ännu på länge känns det som jag är närmre ett nervöst sammanbrott än på 5 år och hade behövt den inbokade strandsemestern redan nu…Nej, skämt å sidor det är en himla händelserik tid för hela vår familj på otroligt många plan och även om det är energikrävande att befinna sig i vår fas av livet är jag väldigt tacksam över möjligheten att få ge mina barn denna upplevelse av en fantastisk skola, att få vara närvarande och aktiv i deras skola, liv och fritid. Vi har våra barn till låns en kort tid och jag är så glad för att inte jag är yrkesverksam just nu, här i denna expatmilijö och under barnens perioder där hormoner snurrar rundor och utveckling sker i en hisnande fart – helt fantastiskt att slippa gå till jobbet varje morgon!!! Det är bara å tugga taggtråd och ta topparna av hyperaktivitet som infinner sig i bland.

Med ett av ISBs största händelser på läsåret IFF (International Family Fair) som går av stapeln på lördag har det blivit intensiva dagar och dessa är icke över ännu… När vi ankom för 5 år sedan hette det International Food Fair och det var ett lika stort evenemang (dock var vi fler elever på ISB och fler invånare i Nichada då som nu) så jag förstår inte riktigt varför de skulle byta namn på det – men det är i alla fall så att skolans alla nationaliteter sätter upp ett bås med sina nationalrätter. På Campus är det lekar, utmaningar, tävlingar, uppträden och hela festen invigs med en stor flaggparad. I år, eftersom vår son är avgångselev, kommer han att vara Sveriges fanbärare tillsammans med en danska som är avgångselev och en norska som är avflyttande elev. I dag har jag varit i väg med en av norskorna och fixat t-shirts som ska broderas med de skandinaviska flaggorna på bröstet och egen landsflagga på ryggen.

Förutom IFF är veckan fullspäckad, som vanligt men det känns extra mycket just nu…Det har varit styrelsemöte i går på ISB och i dag har jag försökt rodda med allting praktiskt som behöver göras och som bara blivit uppskjutet under alla trevliga månader som vi varit berikade med gäster – hopningseffekten känner ni väl alla till… den upphör inte bara för att arbetslivet pausas tro inte det! I morgon ska jag in till stan och träffa ett par härliga vänner, samtidigt som jag ska leverera en del ungdomsböcker till SWEOR som har barn som vuxit in i sonens utlästa och direktimporterade böcker från Sverige genom åren. På torsdag ska jag både på infomöte om sonens fieldtrip till Chiang Mai en vecka i februari, på födelsedagskalas och påbörja bak av 4 saffransbröd till IFF…jag inser att jag kommer att behöva baka på fredagen också…jag saknar verkligen mammas hushållsassistent. Jag har aldrig ägt någon själv, men jag har haft så enkel tillgång till mammas eftersom jag arbetat i samma ort som mitt föräldrahem. På min checklista står att investera i hushållsassistent!!! På torsdagskväll är det årets första Ärtsoppaträff för herrarna och maken ska njuta av ärtsoppa och punsch. På fredag är det bakdag…jag kommer antagligen att slockna när jag nattar Lillskruttan… På lördag är det då den stora dagen öppen för allmänheten det är bara å kom! Jag ska redan nu beställa helkroppsmassage för lördagskväll… efter att vi packat ner allting behövs en rejäl genomgång av alla trötta muskler. På söndag är det att förbereda gästrummet igen inför måndagen. Full rulle och plattan i mattan kan man säg…

Ja, jullovet hade vi min yngste storebror med dotter på besök och det var fantastiskt trevligt att se hur småkusinerna, som egentligen inte känner varandra då vi bott utomlands hela Lillskruttans livstid trots allt, har så starkt band och trivs så bra tillsammans. Det blev ingen strandtripp med dem, men vi gjorde små upplevelser för barnen här i omnejden och farmor/mormor tyckte det var trevligt att ha barnbarn samlade för julaftonsfirande.

I veckan kom en av de mest fantastiska nyheterna på länge – en av mina närmsta väninnor kommer med sin dotter för tio dagars vistelse i mars månad. Vi är alla så otroligt glada över detta. Hennes dotter är född samma år som vår son och de fungerar superbra tillsammans. De har sin egen relation vid sidan av vår, så det är faktiskt som att en av sonens kompisar kommer på besök och inte en dotter till en av mina kompisar så att säg… Mammor och äldsta barn har bokat en tripp till Ko Samed och favorithotellet Vongdeuan. Maken och Lillskruttan får kvalitetstid hemma – en riktigt härlig tjejhelg för oss där ungdomarna får njuta av backpackerlivet och vi kan sitta och babbla och ta igen förlorad tid.

 

Kommentera

