Full fart på Campus

Så efter att maken blivit blixtinkallad till HQ och arbete i CPH mellan 13/11 och 5/12 är jag singelmamma-going-strong med vardagsruljangs med allt vad det innebär från att vara värdinna, mamma, styrelsemedlem i diverse utskott, till att vara Rugby-team mamma och det är hektiskt men skoj!!!

I helgen som gick var det Rugby Exchange dvs de internationella skolorna i Sydost-Asien anlände torsdagskväll och det var först Intercultural day på ISB under skoldagen, då Skandinavien satte upp ett Vikingrum. När det var klart var det direkt ut på Campus och starta upp och ställa upp skolans ”Booster hut Spirit Tent”.

Lördagen var likaså full fart på Campus. Söndagen var det födelsedagskalas för Lillskruttan. Jag var så slut att tårarna rann när kvällen kom. Det var gött å lägga huvudet på kudden!

Veckan som precis dragit igång har redan inneburit flera möten och nu är logistiken på max igen. I morgon kommer barnens farmor. Det blir direkt in i elden för en pensionär som är van att kunna ta det lugnt. 

Thanksgiving-middag på torsdag, Spirit weekend med första match kl 3.30 för ISB JV (skollaget) fredagem följt av en helg där jag är arbetande i Booster både fredag och lördag.

Det ska julpyntas och i byn är det julbazar eftersom det är första advent.

Terminen går mot sitt slut, och det är hög press på sonens skoluppgifter- som ska balanseras med Rugbyträning dagligen och Sofia distans (svenskämnet på distans).

Skillnaden mot vardagen hemma är främst att den tid jag tidigare la på mitt jobb, läggs på allt föräldraengagemang som förväntas av den hemmavarande föräldern. Det finns många röster som hävdar ”Vi betalar redan otroligt mycket pengar för skolgång, att vi inte ska behöva lägga tiotals timmar i veckan på skolrelaterade evenemang.” Ja, det kan man ju tycka, men å andra sidan vore inte detta campus och skolans fantastiska miljö så enastående utan volontärerna som sliter för alla barns privilegium att ha en fantastisk skolmiljö att gå till dagligen! 

När jag hör föräldrar kritisera arrangemangen och hävda att de redan betalar för skolans service och fantastiska miljö och därmed tv år sina händer fria blir jag obeskrivligt besviken!

Det är väldigt slitsamt att engagera sig i sitt barns fritid och skola, är vad jag uppfattar i den sortens ställningstagande…och jag uttrycker spontant ”Men herre min Gud och skapare…det är ditt barn! Ditt privilegium att få möjligheten att vara aktiv del i ditt barns miljö, fritid, vardag etc. varför inte njuta av den möjligheten?

Ditt barns tid med dig är extremt begränsad, det går snabbt! Jag ser tillbaka på sonens 14 år och känner verkligen att jag är priviligerad som fått vara en aktiv mamma i hans liv- och tillbringat mycket tid med honom och hans kompisars!

Lillskruttan som också får en aktiv och närvarande mamma så länge vi lever den här typen av liv…min dag kommer tillbaka då mina timmar med barnen på deras skola, i deras fritidsaktiviteter återigen är utbytt mot timmar på jobb…Jag väljer att njuta, vara glad och tacksam över möjligheten som givits oss- men visst blir det lättare när jag har maken hemma om kvällarna 🙂

Kommentera

