Gott Slut och god fortsättning

image

Hela min barndom firades alltid nyårsafton hos mamma och pappa. Deras ungdomsvänner med barn kom och det var fullt hus. Midsommar firades med samma vänner men i skogarna runt Sösdala i norra Skåne. Traditionen hålls men skaran av deltagare minskar. I dag är ungdomsvännerna samlade igen hos min mamma. I mammas nya hem firar de in 2016!

Förra året var mamma mitt uppe i cellgiftsbehandling, i dag är hon inte frisk men halten av lymfiom är påtagligt lägre. Med andra ord, onkologen i Lund håller hennes sjukdom i shack och gör ett bra jobb. Jag är glad och tacksam för det.

Mamma kommer till Thailand om några veckor och så länge hennes kropp orkar den långresan är jag obeskrivligt tacksam!

Detta år har vi firat jullovet hemma i Skåne. Det har varit mycket jobb för maken, men jag och barnen har haft jättemysigt ÄVEN om vi efter fyra vinterbacillesäsonger varit förkylda sedan ankomst och all världens olika baciller har avlöst varandra. Jag lyckades träffa min gudfar, efter lite för många hemvändningar utan att ha fått till det, trots förkylningsbaciller.

Jag fick till ett Lillejulaftonsfirande med släktens äldsta damer. Tradition påbjuder fisk och gröt till lunch. Min mamma har alltid handlat generöst…min far har muttrat över mängderna mat vid tillställningar i mitt föräldrahem. I år mindes min nästkusin i synnerhet hur pappa vid jullunchen något år uttalade, med viss distinktion, ”Jaha, så du äter inte heller fisken du…” och min nästkusin säger lite lågmält ”Nej, men jag äter sås, potatis och ärtor desto mer!”

image

I år köpte mamma som vanligt lutfisk och jag tror pappa muttrade i sin himmel… en paket var för de som äter fisk… När jag ringde och bjöd in förvånades båda kusinerna till min mor och sa ”Men har du börjat äta fisk?” Jag svarade som vanligt ”Nej absolut inte, jag äter fortfarande bara senapssås, ärtor och potatis!”

image

Snö hade vi drömt om, men det fick vi inte…Vi har dock njutit av mycket utomhuslek.

December är min och makens stora födelsedagsmånad och det har varit många kalas. I år både 50 årsjubilarer och en 90 årsjubilar, framförallt vår fantastiska gammelfarmor, makens farmor som firade 99 år.

image

Barnens farfar har arbetat på Tivolis julmarknad i Köpenhamn. Besök där har också fått plats i ett som vanligt späckat schema vid hemvändningar.

Vi blickar tillbaka på ett väldigt stormigt 2015 där jobbsituation och globalt livspussel stått i fokus. Vi tänder ljus och minns, tänker på och försöker känna värmen från de som lämnat oss.

Gläds åt att jag är omringad av oerhört många obeskrivligt starka kvinnor och damer som delar med sig av sina livserfarenheter.

Är tacksam över de underbart trevliga vänner som finns hemma och utspridda i världen.

Är så stolt och glad och tacksam över att vara gift med en underbar man.

Nu blickar vi framåt och öppnar famnen för 2016 års utmaningar.

Thank you for reading my blogs, Sawadika!
Postat med WordPress för Android

Kommentera

