Driving home for Christmas

Resväskorna är packade, de står i entrén och väntar på att bli utburna av Mr Prayon i morgonbitti. Lillskruttans handbagage står och trängs i hallen, medan sonens ska packas efter att Ipad är laddad under natten, likaså ska mitt handbagage stängas efter att dator, Ipad och frukt är nedpackat i morgonbitti. Jag njuter nu en liten stund av min spotifylista med jullåtar, och glögg. Glöggflaskan från helgens glöggmingel tömdes nyss.

Just nu sjunger Michael Bubblé ”It´s beginning to look a lot like Christmas”för mig och det gör det verkligen. Ett sista blogginlägg innan väntan på obegränsad kvantitet av svensk glögg, pepparkakor, julmust, sill, kavring, brunkål, knäck, kola, frukostfrallor, gräddpastej, ättikgurka, ost, lösviktsgodis, lax, räkor, tända ljus i alla fönster, tallbarrsdoftande julgran och nära och kära på tjugo minuters radie med bil är snart slut.

Julstjärnorna lyser i mina fönster i Nichada, Julgranen likaså, adventsljusstaken, tomtar, en jullöpare ligger under adventsljusstaken på köksbordet, en väggbonad med julbock och två gossar med släde från min mormor pryder väggen utanför Lillskruttans rum. Jag har inte mycket julprydnader ( i synnerhet om man jämför med mina grannar i byn här) men de jag ha tog jag med hemmifrån Sverige i flyttlasset vintern 2012. En del nya julprydnader, som inhandlats under de gångna åren bringar tillsammans en julefrid i Raintree residence – men i helgen ska vi försöka få ordning och julefint i Skåne med.

Jag har förstått att maken varit, som vi misstänkte, hundra procent otillgänglig då vi inte fått tag på varandra via Skype endast få och korta och koncisa messengers är sända med alltför stor tidsskillnad. Men i morgon kommer han och hämtar oss på Kastrup.

Barnen och jag reser dagflyg och vi verkligen avskyr dagtursflighten både jag och sonen. Även om ingen av oss lyckas sova är fördelen att vi kommer direkt mellan Bangkok och Köpenhamn utan mellanlandningar.  Upp i ottan och en resa på drygt 20 timmar från dörr till dörr. Med tidsskillnaden så har vi, om vi lyckas komma i säng kl 22.00 i Sverige = 04.00 thaitid, varit uppe och i gång ett dygn.

Både jag och sonen upplever att de få gånger vi haft råd att resa med Thai airways och nattflyg att resan blir mindre påfrestande. Lillan sover sig igenom hela flighten, likaså gör sonen och jag sover liksom aldrig på planen oavsett men jag kan slappna av och tillåta mig att slumra till lite då och då och sluta ögonen lite grand när de andra sover.

Lägligt nog avlutar jag detta blogginlägg till slutet av ”Driving home for Christmas” en av mina absoluta favoriter i juletid och nu, nu ska du tro att Spotify slumpade fram på min lista Jussi Björlings version av ”O Helga Natt”! I år sjunger jag inte den på skandinaviska julbönen i Christ Church i Bangkok på Julafton, utan jag ska njuta av jullovet i Sverige för första gången sedan vi flyttade ut och det känns riktigt härligt!

 

Kommentera

