SWEA Bangkok välgörenhet i Slummen

image

I dag var det dags för månadslunch och idag blev det i ”Mammas kök”.

Före lunch samlades vi Sweor hos Annika Jonasson, som för 14 år sedan påbörjade sitt ideela och individuella välgörenhetsarbete med kvinnor och barn i Bangkoks slumområden ”Klong Tuey”.

Annika är grundaren av ”häng på” eller ”hang-on hangers” – ett galgprojekt där kvinnor i slummen givits möjlighet till inkomst, genom att klä galgar i tyg.

När vi flyttat hit för 4 år sedan, var jag för första gången hos Annika. Jag minns hur uppslukad jag blev, tagen av omgivningen, men framför allt upphovet till galgarna och hennes engagemang. En obeskrivlig envishet, gränslös medmänsklighet och tro på förändring har drivit Annika fram till att äntligen fått företaget godkänt och registrerat i Thailand. Nu betalar hon 4 heltidsanställda, sociala avgifter, skatt mm och har även många så att säga timanställda. Tjejer som tjänar extra på att klä ett antal galgar vid sidan av sin skola, annat jobb mm.

Stor försäljning sker genom privata kaffemorgnar, genom vänbesök i hemmiljö, eller att vänner tar ner sina gäster till Annikas hus i Klong Tuey där galgarna tillverkas för hand.

Jag försökte sälja barngalgar här ute i Nichada, när jag var aktiv i Nichada moms and toddlers, men när jag började plugga juridik blev inte bara SWEA försatt i viloläge utan även umgänget i mammagruppen. En del galgar blev väl sålda, men många blev också gåvor, resten hänger i Lillskruttans garderob.

I dag när jag återigen var i Klong Tuey, kände jag hur fantastiskt många människor som verkligen idkar välgörenhet i området. Osjälviskt åker utlänningar till området och lär lokalbefolkningen engelska. Hjälper halta, lytta, handikappade, skadade, övergivna etc. på hundratals olika sätt. Välgörenhet flödar i slummen. Det är en av de många fina sakerna som många expatfruar gör under sina år utomlands.

Jag hoppas nu kunna försöka ta tag i försäljning igen här i Nichada. Jag fick tag på svartgula galgar idag och tänkte direkt på ISB och hur det hade kunnat vara bra att sälja i Booster Hut tex eller om jag kan köra försäljning här i huset som coffee morning.

image

Thank you for reading my blogs, Sawadika!
Postat med WordPress för Android

Kommentera

