Officiell husägare

den 14 juni välkomnas jag och barnen av detta, i trädgården till familjen C:s hemvändarobjekt. Säljarna lämnade kvar den lille skånepågen med sin skånetös och deras Acka, eller stavades hon Akka jag kommer inte ihåg, men min Nils Holgersson kan jag.
image

Jag har ett speciellt förhållande till Nils Holgerssons underbara resa. När jag och maken träffades gjorde jag min slutpraktik som tvåämneslärare. Min kombination är svenska och musik. Som lärarkandidat, och väldigt ambitiös och driven i min natur, satte jag fart på den konservativa skolan i Lund där jag skulle göra min slutpraktik. Jag inledde ett samarbete med läraren i bild, integrerade musikundervisningen med svenskundervisning och satte upp en ”musikal”: tema Skåne. I musik spelade vi och sjöng diverse skånska visor, i svenska läste vi Lagerlöfs Nils Holgersson och i bild målade och gjordes kulisser, jag tror faktiskt att textilslöjdsläraren hängde på i ett hörn och eleverna gavs möjlighet att sy gråa byxor och de lärde sig om kläder och design, arbetskläder tygers struktur etc i ett historiskt perspektiv.

Nils Holgerssons hembygd, Söderslätt, ser jag fram mot att få lära känna. Min far har också bott på Söderslätt som ung. Under 5 års tid var Trelleborg min hemmahamn (som extraknäckande studentska). Från och med nu är vi officiella husägare himma och vi ser fram mot att starta upp ett hemvändarobjekt där rapsfält möter sand.
image

One thought on “Officiell husägare

Kommentera

