Hur tar ni hand om barnen där hemma, socialjouren?

Det är inte ofta som jag hinner uppdatera mig med lokalnyheterna från Stockholm eller från Sverige vad det beträffar. En del handlar faktiskt om att jag inte orkar läsa klagosången! Den negativa kraften som fullkomligen kaskaderar galla över Sverige är deprimerande. Hallå, Sverige! Skärpning…

Finns där några träd kvar hemma i Sverige förresten? pekpinnar hit och pekpinnar dit, tänk på ekosystemet. ”Rör inte mitt träd” kanske skulle bli tryckt på en t-shirt och avstampet för en ny kampanj, men glöm för allt i världen inte att lägga ut din pin på din Facebookprofil, just in case så att säg för att vi inte ska generalisera och sortera in dig i ett smutsigt fack, nä vi ska ju bara förstå att du endast åberopar din yttrande- och åsiktsfrihet.

Nästa framgångsrika kampanj borde vara en värvningskampanj; jag har hört att det råder lärarbrist i Sverige. Verkligen? då är detta den enklaste värvningskampanjen i världshistorian då – går inte att misslyckas! Det borde inte vara så svårt att finna kompetent lärarpersonal det är bara för rekryterarna att slå en flukt i sociala medier så finner ni kompetent personal till skolorna i en handvändning. Tänk att det finns så många otroligt fantastiskt duktiga lärare som uttalar sig i sociala medier m.m. Jag visste inte att skolverket registrerat och delat ut så många lärarlegitimationer. Men det är ju kanske bara att säga ”Grattis, Sverige! till måluppfyllelse av lärartäthet, se till att anställa alla lärarna bara som finns i bygden.” eller ja just det hur var det nu? var det kanske inte utexaminerade och legitimerade behöriga lärare alla de som uttalar sig, eller?

Vet ni, jag tror att jag slutar här – det kan ju vara så att jag kränker någon eller diskriminerar någon som inte känner att jag tagit upp deras åsikt.

Det är intressant att debattera, att diskutera men för mig handlar det inte om att det förs konstruktiva och utvecklande debatter. Många inslag och uppdateringar anser jag brister i respekt. Det handlar inte om olika åsikter- det har jag aldrig haft problem med för olika åsikter är vad jag anser ligga till grund för produktiv förändringsprocess och reflektion hos individen (och mig själv) genom inputs får jag nya synvinklar att addera till min syn på saken.

Fundamentalt för mig är att samtala konstruktivt och inte vara rädd för olika åsikter eller sakfrågor. Det måste få lov att finnas ett väldigt högt tak och det är inte synonymt med raserad relation, ovänskap etc. Detta har jag försökt lära ut i alla år till mina elever. Framför din åsikt, men respektera att hen inte delar din åsikt. Frånsett att det inte handlar om att propagera för åsikter som bryter mot dokument om mänskliga rättigheter eller lagbrott måste alla och en var tillåtas att uttrycka sina åsikter, bli respekterade för sina åsikter utan att bli idiotförklarade för att de tycker och tänker på ett visst sätt, som kanske inte överensstämmer med din egen åsikt eller tro. Gnäll blir inte, enligt min mening och personliga åsikt, konstruktivt om det inte följs av ett förslag till förändring. Jag lyssnar och läser gärna gnäll om det följs av en utsträckt hand för att vederbörande famlat i mörkret tillräckligt länge och inte klarar av att finna en lösning. Men fortfarande är jag chockerad över en nyhet i julas då en tant beställt en soffa med hemkörning och gick ut i massmedia då den inte blev levererad till Kalle Ankas julafton. Hur i hela fridens namn resonerar man om man gnäller över en soffa – hade det varit så att hon gått ut i massmedia för att hon inte hade råd med en soffa, och för att välfärdssamhället Sverige inte hjälpte henne med bidrag till en soffa så att hon i alla fall kunde ha en soffa som tecken på sin mänskliga rättighet till adekvat boende hade jag nog inte reagerat lika mycket…

Gnäll om hur orättvist livet är… ja halleda, news flash… hur ser livet ut för majoriteten av världens barn – spik i foten va fan e en spik i foten (Hasse och Tage)…kom igen Sverige… sluta gnälla och öppna ögonen, ta tag i livet du äger ditt liv själv och du måste ta tag i ganska många saker själv.

Vad jag däremot anser vara nyhetsvärde och svårsmält var när jag idag läste nyheten om hur vår kungliga huvudstad nekade ensamkommande barn hjälp och omsorg. Barn som dessutom misstänktes vara offer för människosmuggling dvs organiserad brottslighet på hög nivå, ett globalt problem som FN tillsammans med många andra arbetar ständigt med att försöka förhindra och förebygga. Trafficking eller människosmuggling av barn vidrigt och då säger Socialtjänstens jour ”Nej, tyvärr vi kan inte ta emot er.” Kommer dessa barn att få möjligheten att uppta spaltmeter i olika massmediala kanaler? Knappast… men en tant som inte får sin soffa till Kalle Ankas julafton hon skapar spaltmeter för vad?

Heder! åt Polismyndigheten i Stockholm, som lät barnen sova i väntsalen på polishuset. Skäms! på er Socialjouren i Stockholm, för att ni inte tog ert ansvar. USCH! man skäms över att vara svensk när man läser nyheterna. Mitt svenska hjärta gråter av skam – klaga det kan svensken göra i spaltmeter om bristande service av hemleverans men hur i herrans namn tänkte ni där?

Kommentera

