Traffic Jam

I dag var det ISB’s årliga konsert i kampen mot human trafficking. I år var en av föreläsarna från Mekong (NGO) och andra deltagare var tex Zoe.

Human trafficking är ett ämne som berör. Jag som i våras studerade Human Trafficking och Ilicit Trading har ju varit engagerad i detta ämne tidigare. Att jag fortsatte med Human Rights Law och Child Rights är kanske mindre förvånande. Men hur man ska kunna få resten av världen engagerad i detta ämne är lika svårt som kampen och det preventiva arbetet i ämnet!!!

Jag önskar att jag skulle kunna driva igenom en årlig ”Traffic Jam” på min arbetsplats, helst i min kommun när jag återvänder till Sverige. Drömmen hade ju varit i mitt landskap och helst i hela
Sverige- funkar RFSUs regnbågsfestival skulle väl en Traffic Jam parad fungera, inte sant?

I Sverige upplever jag att man ”blundar” man tror inte riktigt på det där fenomenet- man gömmer sig lite grand bakom ” Välfärds-Sverige ” och pekar finger mot fattiga Asien och kanske främst Thailand och Filippinerna (kanske Indien). Lilja 4-ever är glömd och begraven trots att hon var Sveriges (Europas) språngbräda i traffickingfrågan då hon hittades död på motorvägen mellan Lund och Malmö vid Sydsvenskan-huset, sorgligt! Dags att lyfta Pandoras ask igen!!!

Jag får via bloggen dela ett mer grundligt inlägg – information och kännedom är faktorer som bidrar i kampen och vi har alla ett ansvar men jag vill sortera kvällens intryck bättre, innan jag bloggar på djupet i detta.

Kommentera

