Livet i backspegeln

image

Sjön

I går hade vi SELMA, den sista för i år och i januari när vi ska återuppta bokklubben efter jullovet är vi tre tjejer kort. Suss, Ullis och Susanne lämnar oss till jul. Det är alltid sorgligt när skaran av ”the extended family” decimeras.

image

SELMA

Självklart blev det kräftskiva- det mest exklusiva som vi trånar efter i vår lilla expatbubbla ”skaldjur från västkusten” fjordlax och hårdost! (Familjen C saknar sill från Limhamns fiskrökeri.) Gulliga arbetare som i affärsresor till Sverige köper med sig kräftor och Västerbottenost, turkisk peppar och Twist samt pocketböcker på svenska (och diverse skvallertidningar på Svenska) gör livet lättare för de Sverigelängtande Selmorna. Igår fick vi en liten kräftskiva bara vi tjejer vilket var väldigt trevligt!

Jag hade i avskedspresent gjort en fotobok och alla Selmor blev ombedda att lämna fotobidrag. Det blev en fin bok och en uppskattad minnesgåva från bokklubben.

image

I söndags träffade vi en redan avflyttad vän, som var tillbaka för jobb i BKK. Toon hade reserverat bord på lokala mexikanska Que Pasa och vi fick ett par timmars uppdatering från Ha, Toon, Vincent och Elins liv i Uganda.

I lördags var familjen på Chattuchack för att handla julblommor till första advent. Det fanns till och med Azalea och Cyklamen förutom julstjärnor – men inga hyacinter. Jag undrar om jag kan lägga ett par i resväskan med mig tillbaka från Sverige? Hur är det med införsel av sådant egentligen… Jag tror det är väldigt olagligt… Bäst å njuta av doften under mina kommande dagar hos mamma.

I fredags var det International Day på ISB och skandinaviska vikingarummet återuppstod som en favorit i repris från förra året. Jag jobbade i Booster Hut och efter skolan tittade jag, sonen hans kompis och tjej på årets upplaga av highschoolelevernas musikalproduktion i år sattes Hairspray upp. En stressig men härlig weekend när man tittar i backspegeln.

Framför mig ligger ytterligare en resa hem till mamma. Min första prio var att hjälpa henne julpynta, handla och få hem julgran etc. men det verkar som att en massa flyttlådor blockerar golv- och väggytor… Så instinktivt känner jag att de lådorna får osorterade ställas ut i förrådet annars hinner jag inte få julfint till mamma. Rara kära fina mamma som älskar julpynt och ha fint omkring sig…oj oj oj hur ska det gå… Mamma
ska få sista cellgiftsbehandlingen i denna omgång också, så jag hade verkligen hoppats på och ställt in mig på att kunna få fint till jul för henne- hon vet aldrig hur hon påverkas av behandlingen från gång till gång.

image

Kommentera

