Intressant men komplext

image

Ja att vara lärare i grunden har gett mig en god språngbräda ut mot andra arenor just nu den internationella juridikens.

De senaste 5 åren drygt har ett utvecklingssug hållt mig fast i ett järngrepp. Att inte riktigt veta hur eller exakt vad jag skulle förändras till, så att säg, har varit en långdragen process.

Jag har lagt ned och lägger fortfarande ned otroligt mycket tid på olika postakademiska studier. Från att vara ämneslärare i musik och svenska till att gå ett inre driv till mötes är för en trygghetsnarkoman stort och svårt!

Jag tror många kommer till en fas där nya utmaningar bankar på dörren. För mig inträffar det lite titt som tätt, känslan av att vilja och behöva utvecklas – men det har aldrig funnits någon annan tjänst där dessa kan få plats. Jag fick till och med höra av en gammal chef ” Vem tycker du då vi ska sätta bakom din kateder för att du ska få syssla med ditt kall?”

Jag har studerat och förutsättningen har varit nedsatt tjänst. Även om jag presenterat en handlingsplan hur skolan skulle kunna använda mig i nya tjänsteformer efter avslutade kurser visar det sig (åtminstone är min erfarenhet den) att det inte riktigt finns möjligheter till ”vidareutveckling” inom skolväsendet (som ämneslärare).

En lärare kan bli rektor, men alla vill inte bli det- jag vill inte det, även om jag brinner för utvecklingsarbete har jag uppfattningen att det är en väldigt liten del av rektorns arbetsuppgift och den har begränsade möjligheter att lyckas driva igenom förändringsprocesser- det blir väl bättre nu med en ny skolminister… Förlåt min ironi! Samtidigt som min kommun initierade trainee utbildningar för lärare, valde jag en Mastersutbildning i Educational Science and Development. Här började min individuella omsadling!

Jag är nöjd med mitt val, min utbildning kändes mer kvalificerad, när jag såg kurslitteraturen mina kollegor läste. Forskningsdelen var på en helt annan nivå och helt enkelt jag fick inte bara en djupare utan även bredare utbildning- vilket visar sig vara svårt att ”åberopa” vid medarbetarsamtal jämfört med mina kollegor som fick direkt avbetalning som bitr.rektorer i kranskommunerna.

Efter erkänd bitterhet och flertalet samtal m rektor hade jag packat ner alla mina tillhörigheter efter skolavslutningen, jag ville inte tillbaka efter sommaren! I synnerhet då även den enda vettiga i skolledningen fått nya utmaningar och skulle lämna skolan, tillsammans med ett antal supertrevliga och kompetenta lärare som antingen gick i pension, eller gick vidare mot nya utmaningar. Men när jag stod med de sista grejorna kom den färgstarka, nytillsatta rektorn på besök och jag blev presenterad som ”personalens lilla professor” i en minst sagt nedlåtande ton. Den nya rektorn stannade upp och frågade vad jag läst och vad jag hade för visioner… Rektor J gav mig ett uppskattat leende och en hurtig handskakning sa ”Lycka Till om vi inte ses i Augusti…” Jag kom tillbaka i Augusti, med ny positiv kraft!

Efter höstterminen meddelade jag min avsikt att inför kommande termin och läsår ansöka om tjänstledigt för studier i juridik. Jag hade kommit ytterligare en bit på väg i min framtida roll.

När sedan maken blev posterad i Bangkok blev mina möjligheter till internationella studier i juridik större. När jag återvänder till Sverige har jag förhoppningsvis en egen firma. Jag hoppas kunna erbjuda konsulttjänster, kortare projekt där jag kan komponera och sammanställa, analysera forskningsrelaterade artiklar/ sammanfattningar till uppdragsgivare, jag kan också bedriva undervisning och privatundervisning. Jag tror mig ha kommit fram till vad jag vill bli när jag blir stor!

OM mina kompetenser som lärare, med en masters i SOL (skolutveckling,organisationsutveckling och ledarskap), arbetsrätt, socialrätt, internationell juridik; illegal handel (trafficking), mänskliga rättigheter och barns mänskliga rättigheter räcker för att jag ska kunna erkänna mig nöjd med min individuella utvecklingsplan (IUP) återstår att se. Just nu njuter jag av att ha möjligheten att förkovra mig!!!

Kommentera

