Above 40 in BKK

Att fylla år betyder för oss alla olika mycket. För mig är födelsedagar viktiga! Det är inte åren, nollorna eller femmorna som är relevanta, utan ur mitt perspektiv och som jag ser på saken är födelsedagen en glädjens dag. Födelsedagen är den dagen då det lilla barnet äntligen kom, efter nio långa månaders väntan är den lilla krabaten äntligen hos alla i sin närhet och alla ges efter födelsedagen möjlighet att lära känna ett nytt litet liv, en ny liten individ som ska utforska världen och genom det nya livet, den nya individen lär omgivningen sig också nya saker. Ur en annan aspekt kan även din födelsedag, senare i livet, innebära att det är den enda dagen på året då du, med odelad uppmärksamhet, kan få lov att samla och bli firad av dina nära och kära och allt ljus ska vara på dig. Din födelsedag är din dag helt enkelt!

Att vara expat innebär med stor sannolikhet att man är långt ifrån nära och kära när man fyller år. Det kan innebära att du inte ges möjligheten att bli firad av dina närmsta vänner och släkten jag vet att min första födelsedag som expat var till en början lite lätt ledsam. Jag har ju alltid firat mig och det året skulle mina bröder, mina föräldrar, min svärmor och makens övriga släkt och min släkt inte finnas hos mig. Jag skulle inte ha möjligheten att samla mina nära och kära. Det kändes ledsamt att fylla år i sin ensamhet även om jag ju självklart har maken, sonen och LIllskruttan här så fattas ju mig mina närmsta väninnor, min familj etc. Visst vi är alla olika, men min övertygelse är att varje människa mår bra av att få lov att känna att i dag är det min födelsedag.

 

Att leva som expat innebär som jag ser det, ur aspekten vänskap, att du träffar människor som berikar ditt liv och bringar dig glädje och samvaro under den tid som ni befinner er på samma ställe. Vi är alla kringflyttande i olika intervall och tiden vi får tillsammans förvaltar du självklart utifrån hur du vill forma din tid som internationell. För mig har det varit lite tufft att bygga upp en samvaro på ”lösa grunder” som jag har sett det tidigare, men jag har tack vare de internationella väninnorna som finns här i Nichada lärt mig att snabbare och snabbare bygga en relation. Det är en relation som är annorlunda än de relationer jag har med mina närmsta väninnor hemma i Sverige, eller mina manliga nära vänner för ni finns också.

Även om det går lättare och fortare desto mer rutinerad man blir som internationell förtäljer också de absolut mest rutinerade internationella rävarna att uppbrotten alltid är lika kämpiga.

Att försöka anpassa mig och tänka att oavsett om vi träffas någon annan gång, på ett annat ställe, i en annan del av världen, är vi här tillsammans just nu och det är det som spelar någon roll, har varit en lång process för mig. Jag har blivit begåvad med ett härligt internationellt nätverk av fantastiska människor, som kanske inte delar min värdegrund och mina ursprungliga normer och värden – men det är ju just det som är poängen… vi kanske inte skulle umgås hemma i Sverige, men det är just här och nu vi lever sida vid sida och det är just här och nu som vi delar vardagen som binder oss samman och det är därför vi bygger en gemenskap som bygger på de erfarenheter och upplevelser som vi gör i den här miljön. Våra erfarenheter kan visa sig vara svåra att förklara, berätta eller få någon av våra närmsta vänner hemma i Sverige att förstå därför är det viktigt att att skapa goda, positiva minnen tillsammans med de människor som du delar din vardag med. När du inte har din bästa barndomsväninna att ventilera livsöden med, finns din internationella väninna.

Vem vet, det kan visa sig att din internationella väninna och du byggt en så stark relation under er gemensamma tid att man prioriterar att träffas vid en lay over på någon flygplats runtomkring i världen, somliga har ju tur att träffa landsmän från samma del av sitt land och kan fortsätta träffas vid hemvändningarna oavsett var man är utstationerad pga jobbet.

Det internationella livet innebär att träffa människor, som du kanske aldrig skulle umgåtts med hemma i Sverige eller så hade du gjort det under förutsättningen att du träffat dem i Sverige… oavsett… jag menar att det är relevant att under den gemensamma tid som man har tillsammans, är det viktigt att man försöker visa glädje, uttryck och uppmärksamhet vid tex födelsedagar och olika högtider då det kan finnas extra stor risk att man som internationell drabbas av en dos hemlängtan. Man längtar kanske lite extra mycket efter bästa kompisarna, föräldrar, syskon, kollegor osv. En av de svenska flickorna fyller 40 i morgon och när vi alla above 40 välkomnade henne in i klubben har vi en svenska kvar som nyss fyllt 30… vem vet, hennes 40 årsdag kanske vi alla kommer att stråla samman och fira hennes 40 årsdag och vår vänskap, kanske inte…. Vi lever ett liv långt från nära och kära och tanken är inte att ersätta någon utan det som är viktigt är att berika och komplettera de människor som du delar din vardag med. En av många lärdomar jag fått på min tid som internationell UNSpouce i den fantastiskt magiska och underbara förortsdjungeln till Bangkok. Vår kväll på Above 11 en av de många Roof Top barerna i Bangkok var en toppenkväll!

 

Detta bildspel kräver JavaScript.

Kommentera

