Första skolveckan

Måndagen den 11 augusti registrerades sonen i första året i Middle School på ISB. Största skillnaderna: byte av färg på skoltröja, ingen klasstillhörighet längre utan nu är eleverna i ”classes” (olika elevkonstellationer i olika ämnen), Campus ID som är ett multifunktionellt kort som betalar mat, materiel, kopiering, egen värsting-mac-datorer tja det var väl några av de största förändringarna i ett relativt stort steg framåt i sonens skolgång.

Personligen har jag blivit engagerad mer i volontärt arbete på skolan och i dag var min första dag i Booster Huten där alla ISB-attiraljer säljs och där intäkterna fördelas i olika fonder, eller till olika evenemang som sker under skolåret. Det var trevligt att träffa lite människor från alla olika årskurser och stå på skolan och sälja saker.

Även maken är nu mer volontärt engagerad, numera tränare för ett av de många fotbollslagen på ISB och sonen har gått upp en division och spelar nu med 7:or och 8:or. I morgon är första fotbollsmatchen så det blir uppstigning kl 06.00 för samling på ISB 7.15.

Denna vecka har gått i 390 km/h! Jag kan inte erinra mig att vardagsruljangsen hemma i Sverige vid skoluppstart var lika hektiska – och då är jag alltså lärare själv och vi är dubbelarbetande i Sverige. Tack vare att jag just (som denna kultur påbjuder) är hemma och volontärarbetande har jag kunnat hinna alla ärenden. Det är faktiskt den största skillnaden från BKK (även denna förortsbubbla som vi bor i) och hemma i Malmö att här tar det 4 timmar att betala en räkning, det tar halva dagen att åka iväg för att inhandla diverse sportutrustningar och det handlar om 21 miljoner invånare som ska transportera sig fram och tillbaka i och runtomkring BKK. Det har dessutom varit regn varje eftermiddag och då står trafiken stilla. Jag menar alltså verkligen stilla bilen rullar inte på upp till 15 minuter och ibland 30 minuter – det kan ibland ta 45 minuter att köra från ett kvarter till ett annat när det är regn.

Jag ligger inne med en fruktansvärd huvudvärk sedan tre dagar tillbaka och jag hoppas att lite sömn kan råda bot annars blir det massage i morgon förhoppningsvis trollas spänningshuvudvärken bort då 🙂 Det är en otrolig lyx vi har i den här delen av världen massage för 250 Baht/timme = 50 skr.  Vi njuter så länge vi får – i nästa vecka kommer en delegation från UNHQ för att besöka maken på jobbet, nytt organisationsschema ska presenteras, arbetas fram och sedan får vi se vad som händer med familjen C, kanske vi är i containrar i juni 2015 kanske inte… det gäller att njuta av gräddhyllan så länge den varar!

God Natt, suzziduzzi gottigott.

 

 

Kommentera

