Svensk filmfestival i BKK

image

Idag var det dags för den årliga filmfestivalen här i Bankan. Maken och jag gavs möjligheten att gå och titta på ”Call Girl” ( bl.a Pernilla August i en av  huvudrollerna som Bordellmamma).

Vi skulle träffas kl 18 och äta middag och sedan gå på bion, som började kl 20.00.

Trafiken idag var, som ganska ofta, osannolik. Det tog maken 2 timmar från UN till bion (ca.8 km). JA, det hade minsann gått snabbare att gå! Det tog mig 1 timme och 15 minuter (30 km)… Detta mina vänner är det oförklarbara m trafiken i BKK! Det är störtomöjligt att kalkylera tid med bil, ena dagen tar det en timme, en annan dag tar det tre timmar och det finns inget mönster utan det är rysk roulette varje gång man ska ut och köra! Har man en tid att passa är det bäst att räkna med 1,5 timme, bättre slå ihjäl en halvtimme – fyrtiofem minuter på en av de miljontals fiken än att komma sent!

Jag hann äta lite grand. Gå till bion och ställa mig i kö för biljetter- medan maken kom med andan i halsen!

Ett par av Sweorna (som bor i city) var gulliga och plockade biljetter till mig och maken,
de hade stått och köat sedan kl 19.00 och stod därmed först i kön när biljettsläppet öppnade prick kl 19.30.

image

Det fylldes på riktigt snabbt…

image

image

Kön ringlade sig låååååångt på Emporium Cinema. Man kunde ha misstänkt att det främst skulle vara svenskar ( skandinaver) då det är svenska filmer, men det var många asiater… som kanske skulle öva sin engelska (filmerna har eng.undertext).

Call Girl utspelar sig under 70-talet. Historian om ”Stockholms bordellmamma” som försåg höga politiska ministrar och andra höga tjänstemän med  eskortflickor, skildras i en segdragen men mycket bra, film.

För mig som sedan årets början just fördjupar mina kunskaper i trafficking och sexhandel var detta en _mycket_ matnyttig film, men även maken och Sweorna tyckte det var en bra film- tänkvärd!

Nu är kl 01.00 och det är inte lätt att sova efter denna filmupplevelse. Inget nytt under solen egentligen, detta pågår mitt framför våra ögon i hela världen varje dag ” ett skepp kommer lastat med flickor”! Flickor och barn som blir lurade, ofrivilligt indragna i sexhandeln. Unga män i Stockholm beställer hem en eskortflicka som om hon vore ett ”happy meal”!

Signed, sealed, delivered – en ung flicka, med drömmar om ett bättre liv…

Kommentera

