Resväskorna packade och kaffe på balkongen

Familjen C sover, ja alla utom jag då som sitter på balkongen och dricker kaffe och har fri sikt mot havet. Jag funderade på att ta en promenad ner mot stranden och längs med, men jag misstänker att sonen och Lillskruttan snart vaknar och eftersom Mai Kao Lak, visserligen är ett fint hotell men inte smart i arkitekturen, har mycket trappor för att komma från lägenheterna och ner till stranden med andra ord: det tar tid att transportera sig (tycker jag) och då väntar jag med en kopp kaffe på resten av familjen.

Det är jättebra med en liten kaffekokare, riktig liten kaffekokare för malet kaffe, på rummet så att man kan ta den där koppen på hotellrummet. Jag är inte överdrivet förtjust i Nescafe oavsett variant guld, lyx, eller red cup eller vad det nu kan heta det är smart i sin funktion sop snabbkaffe, men ärligt talat…på det här hotellrummet fanns små påsar med malet kaffe och det tar inte längre tid för en liten kaffekokare än vad det tar för en att hälla i vatten, sätta igång vattenkokaren, invänta kokningspunkt, hälla i pulver, röra runt och sedan dricka. Ja, jag är inte förtjust i Nescafe så jag är mycket tacksam över kaffekokaren på rummet!

Första Songkrahn var familjen C på Ko Samet, förra året var vi med mormor på Sri Lanka vårt tredje Songkrahn delade vi upp lovet och reste iväg ett par dagar och fick uppleva Kao Lak tillsammans med efterlängtad kollega. Alltid lite nervöst över hur familjer fungerar tillsammans. Jag visste ju bara att jag och min kollega brukar ha mycket roligt, men också mycket djupa och seriösa diskussioner. Det första som slår hennes döttrar, mig och sonen är när båda makarna kommer gåendes med vars en grön solhatt… Hur stora är oddsen liksom??? Sedan kom allt fler gemensamma nämnare mellan makarna, men också mellan barnen. På det hela taget: en bra resa!

Nu är familjen vaken och vi äter lite lättare frukost innan hotellfrukosten drar igång. Vi hoppas på lite strandbad, lunch på ”stammisstället” innan bilen kommer och hämtar oss för transport till Phuket flygplats och hem till Don Muang. I morgon är det skola igen och sonen längtar redan till sommarlovet och lite bus och lek med sina nyvunna vänner döttrarna till min kollega…

Kommentera

