Föreläsning på ISB

image

I går följde min mamma med mig till sonens skola, där den första parent work shop för året gick av stapeln. Ämnet igår handlade om hur vi kan uppmuntra våra barn/studenter i lärprocessen skriva. Hur kan vi, lärare och föräldrar stötta dem och hjälpa dem i sin utveckling som skribenter?

Här är debatten kring läsning passé, det är ingen som ifrågasätter vikten av läsning. Läsning är ett eget ämne och den är schemalagd, man får tom separat betyg i läsning (utifrån ett liknande system som i Sverige typ LUS eller stanine osv.)

Biblioteken ( ja helt rätt bibliotek i plural) på ISB är enastående och att läsa, bearbeta och anteckna det lästa använder ISBs kollegium ett antal metoder för. Bibliotekarier och assistenter till bibliotekarierna är mycket aktiva och integrerade i undervisningen.

Här löper alltså debatten kring den förlorade färdigheten ” att skriva” och hur man ska återerövra skrivförmågan.Jag misstänker att Sverige om några år befinner sig där ISB befinner sig nu.

Att kombinera pennan med tangentbord är vad man tror på här, efter ett erkännande att man  under många år lagt för stor tilltro till tekniken. Här lutar man sig mot forskning som påvisar att hjärnans båda halvor blir aktiverade vid pennans andvändning och hjälper också den del av hjärnan som styr läsförståelse, avkodning och läsförmåga vilket resulterat i att man återinfört handstil och ”writing” som ämne schemalagd separat ämne.

Föreläsare var en amerikansk författare och det var en intressant workshop!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s