Tillbaka på ruta ett

I dag åkte sonen tillsammans med maken till Kambodja. Ett fantastiskt erbjudande från Air Asia ” gratis flyg om ni bokar ett av dessa hotell ”.

En av de vänner som hjälpte oss med boende i sommar påbörjade sin FN-tjänstgöring i Phnom Phen, Kambodja. Familjen C som då endast bestod av två unga föräldrar och en fyraårig son fick en av sitt livs bästa semestrar och semesterminnen då!

Denna helg gavs vi möjligheten igen att återuppleva minnen från Kambodjavistelsen. (Jag valde dock till slut att stanna hemma med Lillskruttan, eftersom vi fortfarande jobbar för att hitta hennes balans igen efter Sverigevistelsen i år, som nog påverkat henne mer än vi anat, tyvärr!) Fadern i den familj, som vi hälsade på (och som lånade ut sitt hus till oss i somras) har kvar kontoret som startades i PP för många år sedan, när de påbörjade sin resa som FNfamilj. Denna helg befinner han sig just nu tillsammans med sin son där och därför åkte maken och sonen på en kvick tur till Phnom Penh!

Dessutom har min makes FN- organisation sedan juli månad ett nystartat kontor i PP och med största sannolikhet kommer maken resa en del till kontoret i PP för att hålla en del utbildning för sin FNorganisation och passar även på att träffa kollegor också i helgen.

Även nästa helg blir det utflykt: bröllopsdag firas i Phuket, även här med erbjudande från Air Asia gratis flygbiljetter! Det är fantastiska möjligheter när man väl hittar bra erbjudanden. Under 1000 skr för flyg och hotell m frukost 4 personer en långweekend i Phuket 😀

Att maken rest iväg m sonen idag medan jag stannade hemma hade för ett år sedan känts väldigt konstigt. Varför? Jag tror att det främst handlar om att efter denna sommar, där vi inte längre har något ställe där våra kläder hänger i garderoben och väntar på oss, eller egna sängar att sova i. Vi återvände utan en trygg och säker bas i Sverige. Vi har vårt hus uthyrt och inget eget hemma längre som vi kan komma och gå till som vi behöver. Gör att hela fam C känner att här är vi hemma nu! Här har vi byggt upp ett nytt hem från grunden. Det tar tid, men vi har lyckats åstadkomma ett bra och behagligt hem i Bangkoks förortsdjungel!

Fortfarande känner jag att jag jobbar med den inre stress, ledsamhet och tomhet som byggdes upp under mina knappa tre månader i Sverige. Det blev också intressant för mig att känna den känsla, som kom inombords idag när jag körde hem efter att ha lämnat halva familjen på flygplatsen, av lugn och igenkänning när jag svängde runt i vägnätet runtomkring…

Trots denna ljuvliga känsla av att vara hemma har denna sommar bevisat för mig och maken vikten av att ha något eget. Något där vi sätter nyckeln i dörren och känner lugnet och hemmakänslan. I den bästa av världar skulle vi ha råd att bara låta huset stå tomt och vi skulle ha råd med trädgårdsmästare som såg till att trädgården blev omhändertagen och så skulle vi ha fina expatavtal med hundra procent betalt boende, skola och sjukvård på duty station, 2 drömresor ( hemresor)  betalda per år och min pension skulle också säkras av makens arbetsgivare;-) Dessvärre har vi det inte så, som FNfamilj. Vi släppte vår bas och vår sons rotsystem när min man blev utstationerad. Vi förlorade grundtryggheten i Svea rike när vi blev utskrivna ur Sverige. Men för att klara av kommande hemvändningar började vi redan i januari att undersöka, fundera och väga möjligheterna för och mot varandra angående ett eget boende, ett ankare i hemlandet.

Vi började med funderingar kring lägenhet i Bunkeflostrand/Limhamn …För dyrt!
Vi växlade om tanken till en kolonilott på koloniområdet en kilometer från Bunkeflostrand. Briljant! Vi bad vänner gå som ombud och vi fastnade för den lösningen. Cykelavstånd för sonen till alla vänner. Trevlig miljö för Lillskruttan. Okomplicerad pendling för maken, som förlägger två veckor per hemvändning, ungefär, på hemmakontoret. Guld helt enkelt! Vi var i kontakt m styrelsen för koloniområdet, mäklare, banktjänstekvinna osv men det sattes käppar i hjulet. Enl stadgarna måste kolonisten ha max en timmes färdväg till kolonin… Styrelsen såg oss inte som potentiella kolonister, inte anmärkningsvärt helt solklart… men trist för oss som börjat gilla tanken på en pytteliten kolonistuga som skulle bli vår bas!
Nästa fundering blev en sommarstuga i Svansjö sommarby. Detta efter att vi vägde summan för en 40kvm kolonistuga på1 sovrum och kök mot 75kvm sommarstuga, vinterbonad med tre sovrum, kök, vardagsrum och gäststuga. Skånetrafikens busslinje trafikerar bra, det tar drygt 30 minuter m bil till Bunke/Hyllie så kommunikationsmöjligheter finns… härlig natur. Barn jadå, eftersom det är en sommarby bra för sonen och Lillskruttan. Det blir nog det bästa för oss och vi tittade på nätet och när jag var husvakt i Sjöbo hade jag ett par visningar inbokade. Jag var i sommarbyn ett par gånger och tittade på olika hus. När maken kom till Sverige åkte vi dtt psr gånger och tittade på stugor. En stuga särskilt fastnade vi för. Men vid närmre eftertanke föll vi på mållinjen… underhåll…? Nä, tillbaka till tanken på lägenhet!

Vi la ett bud på en mycket trevlig lägenhet på perfekt läge för vår familj. Vi var upprymda och glada! Med ett lånelöfte i handen tyckte vi att NU ÄNTLIGEN har vi löst känslan av rotlöshet! Harmoni började infinna sig! Vi la ett bud- inte vårt 😥

Det smög sig, av olika anledningar och vi reste hem till Bangkoks förortsdjungel med samma gnagande känsla av rotlöshet och stress inför nästa års hemvändning!

Vi inser att nästa resa till Sverige inte är en självklarhet. Utan en fast punkt för familjen C och kompromisslöst boende i närheten av vårt rotsystem är inte 15 timmars resa, ensam med två barn, katitziliv och uppbrott från välkänd miljö för Lillskruttan värt mödan.

Den sammanlagda summan av vår  semester, detta år i Sverige, hade gett oss  lyxhotell och otroliga resmål för hälften av pengarna här hemma, trots att vi lever på en månadslön och har större omkostnader här än i Sverige!

Man får perspektiv när man halkar tillbaka på ruta ett!!!