Pappas begravning

image

Titta så fantastiskt vacker sommarkvällens himmel är! Det är för att idag tar man emot min fantastiske, varme, omtänksamme, trygge, lugne, dansante ovh vackre far!

image

Begravningen idag var fin. Jag sjöng för pappa. Jag sjöng en av pappas favoritjazzstandards. Den sjöng jag även som 15 åring på en bal i Berlin för min pappa, som hade födelsedag i samband med balen. Jag sjöng i Berlin, min pappa blev tagen på sängen, ett storband kompade mig och pappa blev rörd- därav Summertime idag ( med viss strofförändring, för att det skulle bli till Pappa). Den dag då pappa lämnade oss spelades mellan 12.45 och 13.00 på ett ungefär både Summertime, Fly me to the moon men märkligast av allt Fascination…(svensk översättning ”Det är premiär”) vilket är mamma och pappas bröllopsvals. Fascination tror jag aldrig jag har hört på radio tidigare… men den 28 juni, när pappa lämnade sin stund på jorden spelades den. När mamma kom in på rummet och vi lyssnat en stund på Sommarprataren i P1 ville mamma att pappa skulle få lyssna på SIN musik; dansband. Det blev till en dansant folkvisa i dansbandstappning som pappa dansade bort från oss kl 15.06 fredagen den 28 juni 2013. Idag i kyrkan spelade dragspelsmusiker folkmusik tjugo minuter före klockringningen (dvs medan familj, släkt och vänner kom in i kyrkan och tog plats). Efter klockringningen blev det Adagio, mina ögon tåras alltid vid tonerna och jag vet att pappa också uppskattade den. Därefter skulle jag ta ton och sjunga Summertime acapella. Det gick bra! Pappas begravning fyllde Kyrkan med sång och musik. Dragspelsmusik bla ett ljuvligt arr av La Paloma (som var klockren för min dansante pappa som enda in i det sista dansade). Två månader innan han gick bort, hade han varit och dansat med goda vänner till mina föräldrar, medan mamma hade politiska uppdrag. Vännerna körde pappa och när de lämnade honom berättade de att han dansat varenda dans!!! Pappa var då väldigt angripen av cancern och döende, men han dansade för livet, det bästa han visste var att dansa. Han älskade att låta radion skvala musik medan han visslande gick runt i huset och plockade, dammsugade, eller målade någon vägg eller snickrade på något av mammas alla projekt i husen. Det var alltid en fröjd att se mina föräldrar på dansgolvet, pappas visslande gav en trygg, lugn och avslappnad atmosfär i min föräldraborg under hela min uppväxt! Tack pappa, för all värme och trygghet! Som avslut sjöng jag första versen på Härlig är jorden och sedan stämde församlingen in och barn till mamma och pappas barndomsvänner, bar pappas kista ut ur kyrkan tillsammans med min make, svåger och nästkusin! Vi sjöng pappa ut i bilen hela begravningsföljet tog farväl och pappa åkte iväg i bilen och kvar stod vi!

image

Nu har du lämnat oss älskade pappa. Jag hoppas att din själ flyger fritt över Österlens dalar, att du kommer och hälsar på mig någongång emellanåt. Att din vishet numera förhoppningsvis besöker osd i våra drömmar! Det gör ont! Det är tomt! Det är jobbigt att förstå att jag aldrig mer ska få njuta av din närvaro. DU fattas mig! Jag ska nu försöka finna balans och hitta och forma mitt liv som faderslös! Jag vet att du inte kände oro över mig. Men du ska veta att det är inte lätt att hantera det tomrum som uppstått efter dig!

image

2 thoughts on “Pappas begravning

Kommentera

