Nu brast det för sonen på riktigt

Sedan ett par dagar tillbaka är vi husvakter till Lillskruttans gudmor. Jag kör till hospice, som vanligt, även från Sjöbo. När sonen skulle somna idag, bröt han samman fullkomligt. Han grät tröstlöst! Så klart resulterade det i att jag också, efter tio minuter med brännande tårar bakom ögonlocket, också kände tårarna rulla ner för mina kinder. NU kom sonens reaktioner. Hittills har han sagt att han vill vara med morfar, men tycker det är jobbigt att se honom tyna bort gång för gång och därför bara går dit varannan dag. I dag sa han att nästa vecka vill han följa med mig varje dag. Sonen räknade dagarna tills maken landar på Kastrup… Sonen sa ”Mamma tänk om morfar inte orkar hålla ut tills pappa kommer.” I kväll kom gråten, sorgen, minnena och tacksamheten. I mörkret rullade tårarna hejdlöst ned för kinderna medan sonen uttryckte tacksamhet över all den värme och glädje som morfar givit sonen. All kunskap som morfar gett sonen tex tog sonen upp minnena från när morfar lät honom hjälpa till med att tvätta fogar på kakelgolvet i sommarstugan, eller när morfar låtit sonen sitta i knät på sig i åkgräsklipparen. Min son uttryckte att han verkligen inte ville att morfar skulle dö! Men att han är glad för allt som morfar gett honom ( trygghet och lugn) att man alltid kunnat lita på morfar, han har alktid ställt upp. I kväll slog sorgen till och vi lät sorgen och tårarna komma i mörkret, denna natt när sonen och jag delade minnen är en tung natt i mitt liv! Jag önskar så att maken kunde klona sig – vi behöver honom! Vi hade kanske egentligen behövt vara på hospice, men det är mitt i natten så det är lite svårt! Jag undrar om det är rätt att hålla tillbaka tårar när man är på hospice? Det har jag funderat på… stressar det pappa? gör vår sorg att han känner sig illa berörd över den maktlöshet som infinner sig när man stirrar döden i vitögat? Jag vet inte vad eller hur jag ska göra snart för att fortsätta stålsätta mig, det är så för jävligt att pappa är döende.
image

Kommentera

