Tillbaka i Sverige

I dag är det början på vår tredje dag i Sverige sedan i augusti förra året.

Lördagskväll 8 juni lämnade jag och barnen maken i Nichada Thani och begav oss i taxi mot flygplatsen och direktlina med Thai Airways kärra mot Köpenhamn. Allting gick bra. Ni som hängt med ett tag kommer kanske kan erinra er att det vid varje flight blivit strul m babyvagga ombord. Den senaste flighten i augusti hade vi vagga men då reste jag ju inte ensam m barnen, men det var ju bra att vi slapp ha henne i knäet hela resan. Denna gång blev jag lovad en vagga till Lillskruttan och det kändes bra! Lite ”Sista minutenshopping” och sedan var det plötsligt dags för boarding.

Det visade sig att Lillskruttan enl kabinpersonalen var för stor för vagga så det blev ingen… Men på Thai är där tre säten vid de sätena där babyvagga kan hängas upp, så hon fick ett eget säte för första gången satt hon inte heller i mitt knä vid take off utan helt i egen stol. Resan gick över förväntan!

På Kastrup väntade min äldste bror och han körde oss till mamna och pappa, där hade mamma ordnat jättefin frukost. Sonen var påtagligt överlycklig av hemkomst till mormor och morfar. Han har tillbringat säkert 45% av sitt liv i ”sin säng” eller emellan mormor och morfar i deras säng. Ibland har han helt enkelt bara velat vara en natt hemma hos mormor och morfar ( även om jag inte haft planer eller om jag och maken inte haft planer) sonen står morfar i synnerhet nära, men såklart är mitt föräldrahem en trygg bas för sonen, även om morfar nu var på sjukhuset när vi anlände, som han tydligt uppskattade att komma hem till!

Efter ett par timmar kom min yngre storebror hem med sin dotter och det blev full rulle i föräldrahemmet! Härligt för min mor att ha alla tre barnen hemma och tre barnbarn hemma på samma gång.

Tanken var att träffa pappa / morfar på lasarettet vilket vi gjorde tidig eftermiddag och efter det besöket skulle jag och barnen till sommarstugan och sova jet lag av oss. Sonen skulle direkt till farmor, som är ca 2 mil från vårt sommarställe. Lillskruttan kände igen morfar och han blev glad över att se oss. I dag fyller min yngre bror år, men vi är rätt förvirrafe i tidsuppfattningen fortfarande och sonen ville hem till Ängatorpet innan vi ska bege oss vidare tillbaka till civilisationen och studentskiva hos nära vänner hemma i Bunkeflostrand.

image

Än så länge är vår hemvändning bara härlig! Sonen och Lillskruttan får Sverige från den idylliska sidan från start!

image

Österlens blomstrande trädgårdar till rödmålade stugor m vita knutar. Sonen har fått hjälpa till på hölassen när höet volmas. Sommarkvällens dofter av nyslaget hö tränger in genom sommarstugans öppna dörrar, sommarkvällarna är lite väl svala för oss ännu men absolut ljuvliga.

image

Jag har träffat min morbror och moster som bor 50 meter längre upp på vägen. Min morbror tog över morfars sommarstuga och mamma och pappa köpte en sommarstuga som ägdes av en släkting till min mormor.

image

Sonen har sovit hos farmor, sedan ankomst i söndags. Vi har varit hos farmor varje dag så att Lillskruttan får lära känna farmors omgivning runt Sankt Olofsgården.

image

Även om sonen sovit hos farmor träffas vi då och äter tillsammans men idag ska vi köra och hämta hem storebror och i morgon checkar vi in hemma hos en av de nära vännerna i Bunkeflostrand.

Kommentera

