TG950 har landat med storebror och pappa ombord

I går kväll åkte jag och sonen med i taxin till flygplatsen i Bangkok, för att lämna pappa och min storebror, jag hade tänkt skriva då – men orkade inte när jag kom hem känslor tog över och gjorde det för svårt för mig att blogga.

Jag har fått 2 underbart lugna och harmoniska veckor här tillsammans med min far och min storebror. De är över nu och lika underbart och härligt som det varit att ha blivit välsignad med all den kärlek och envishet min far uppbringade för att kunna resa ner till barnbarnen på andra sidan jordklotet är det tungt i hjärteroten nu. Tack vare att vi har vår maid Puh som tvättar och stryker och lagar mat och städar har jag kunnat  ta hand om pappa och tillbringat tid med honom. När maken inte arbetat har han tagit största delen av uppsikten av Lillskruttan, som far som ett yrväder! Vi har alltså haft mycket tid för att ta hand om pappa och den glädje som livet här gett honom med barnbarn som springer in och ut ur hans rum och vinkar och klättrar upp i sängen och interagerar med honom och sonen som står morfar väldigt väldigt nära har svängt inom före och efter skolan och sagt ”Tjenna morfar, hur e det i dag?”. När sonen varit hemma och färdig med läxor har han tillbringat stor del i gästrummet och alltså varit nära morfar. Det är en glädje som pappa saknar i mitt föräldrahem och därför har han haft det extra bra här nere hos oss och han var väldigt ledsen när han skulle lämna oss i går. Han ville absolut inte resa tillbaka till Sverige och kylan och en 15 timmars resa är inget man i friskt tillstånd längtar efter och än mindre i det tillstånd som min pappa befinner sig i med utspridd cancer i hela kroppen. De senaste två dagarna var det tydligt att han förlorade ytterligare kraft i ben och när han skulle resa i går var vi 3 vuxna som hjälpte honom, benen bar honom knappt.

Vi var väldigt oroliga över huruvida flygbolaget skulle ta ombord pappa, men jag var med vid incheckningen och assistans fanns på plats, de ordnade även en liten rullstol som skulle hjälpa pappa ombord i kabinen och pappa och storebror flyttades fram ca 20 platser för att undvika så lång transportsträcka i planet som möjligt.

På Kastrup finns bärhjälp från kabinen ut till taxin och mamma är hemma i föräldrahemmet och väntar med en tallrik rabarberkräm till pappa – en av hans favoriter!

Pappa var väldigt ledsen och nedstämd i går när han skulle resa hem till Sverige. Han ville absolut inte resa och det var tungt i hjärtat när vi skildes åt. Pappa har haft det väldigt bra och för första gången i hans snart 80åriga liv har han njutit av värme!!! Att pappa ville stanna handlar säkert inte om att han tror att han skulle ”leva längre” här, utan om att livsglädjen får lite hjälp när man har barnbarnen runtomkring sig och en långresa är inget någon ser fram mot, än mindre i pappas allmänhälsotillstånd.

Jag är oändligt tacksam över att min bror följde med ner och gjorde denna resa möjlig för oss alla. Jag är så glad över att mina barn fick härliga minnen tillsammans med pappa. Jag kommer aldrig någonsin att glömma den otroliga ansträngning min far gjorde för sina barnbarn. Jag kommer alltid att minnas min fyrtioårsdag med blandade känslor men främst med enorm lycka. Lycklig över att mina bröder och min mamma gav sitt totala medtycke i att leva så vanligt som möjligt så länge det över huvud taget är möjligt, trots att cancern är utspridd, pappa är sämre och han blir inte bättre valde min mamma att hålla fast vid sin övertygelse om att ett normalt liv så långt som det bara är möjligt är det bästa och lyckligaste sättet att leva sitt liv!

Störst av allt är kärleken och det sista som överger oss är hoppet!

Nu inväntar vi meddelande från föräldraborgen att pappa och storebror har anlänt. Jag vet att planet landat. Kusinen är på plats för att hämta hem storebror och pappa till mamma, som väntar med rabarberkräm till frukost. Om två veckor är vi hemma i Sverige, samma plan som pappa och min storebror reste med anländer vi med om 14 dagar.

Kommentera

