Sista kvällen m pappa

Idag är det fredagskväll i Bangkoks förortsdjungel. Jag och sonen är i gästrummet, där min far sedan knappt två veckor tillbaka bott. Sonen har sedan han kom hem från skolan suttit ( visserligen vid TV:n)  i gästrummet och ibland sagt ett par ord till morfar när morfar varit vaken.

Jag ligger i samma säng som min far och läser. Min pappa ligger och lyssnar på gamla schlagers och ber än om kall dricka, än om medicin än om voltarenkräm till muskelfästena. Han frågar om min make är på kontoret, om sonen är i skolan… trots att det är beckmörkt utanför fönstret. Han slumrar till och vaknar med ett ryck och undrar vilken dag det är. Pappa pendlar i närvaron, han säger ” jag har liksom tappat tiden nu!”

Pappas metastaser kilar in sig i bindväven och en hel del av metastaserna har blivit allt synligare de gångna 10 dagarna. De två senaste dagarna har pappas allmänhälsotillstånd blivit påtagligt försämrad. Min bror drar slutsatsen att metastaserna, som kilar sig fast i bindväv och muskelfästen påverkar gången negativt.

Pappa har fram tills för två dagar sedan ätit okej, utifrån sina förutsättningar, men sedan 2 dagar tillbaka hjälper det inte ens när jag matar honom. Pappa äter bara en portion lagad mat om dagen och vi får inte längre i honom ens proteindryckerna…

I morgonkväll ska jag lämna min bror och min far vid flygplatsen för hemresa till Sverige där mamma väntar på honom. Vi är tre syskon, jag är lillasyster och bor med mina två barn på andra sidan jordklotet. Jag är obeskrivligt tacksam över att min pappa uppbringade sina, antagligen sista, krafter och reste till oss i 2 veckor. På söndagsmorgon, svensk tid, väntar mamma på pappa i mitt föräldrahem och om 2 veckor reser jag hem m barnen.

Pappa kom ner till lunch idag och sa att han inte riktigt ville resa hem, han har det bra här sa han.

image

Vi är helt överens, alla, om att även om pappa blivit påtagligt sämre de senaste dagarna. Han sover mycket och orkar allt mindre för varje dag som går, har resan och vistelsen här gjort honom glad, lugn och harmonisk.

Kommentera

