Internationella kvinnodagen på FN i Bangkok

Idag firades internationella kvinnodagen på UN här i Bangkok. Diverse talare var inbjudna och det presenterades en del statistik och det var intressanta livshistorier, även om de var tragiska, som vi fick lyssna till. Tack för inbjudan UNESCAP!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Jag åkte tillsammans med maken för vi hade via UN security blivit varse om en demonstration och jag vågade inte chansa på att komma in med en taxi ett par timmar senare, dessutom finns väldigt trevlig miljö på innergården och gott kaffe i Cafeét så att det var ju liksom inte så svårt att komma med i bilen i morse.

Säkerheten är hög normalt för FN anställda, men att komma in i UN här i BKK är ett smärre företag ÄVEN om man som jag har en FN-identifikation. Jag får inte ens sitta i bilen när maken rullar genom ”security gaten” på UN! Samtidigt blir jag inte insläppt, om jag inte blir eskorterad genom huvudentrèn…så hur löser man det om man kommer till UN och möts av en uppslutning demonstranter, där man misstänker att jag är en av dem? Ja tack och lov har maken en av sina kollegor som medpassagerare i bilen så när maken fortsatte genom grindarna och ner i garaget, följde hon mig till vakterna. Där inne kunde jag visa upp min FN-identifikation och sedan få ett ”visitor pass”.

FN i BKK är en magnifik byggnad. Huvudbyggnaden välkomnar dig i klaraste vita marmor och huvudentrén, egentligen mer korrekt kallat konferenscenter, består av ett antal våningsplan med olika konferenssalar i varierande storlek. Det är i denna vackra byggnad som världens topp möts.

Maken har även arbetat på FN i Genevé. Jag hade aldrig möjligheten att komma dit utan maken pendlade under en period och ville vara i Sverige när han var ledig, så det blev aldrig besök i Schweiz dess värre. Jag frågade om FN i BKK är lik FN i Schweiz. Maken menar att interiörmässigt är denna arbetsplats mycket vackrare och lyxigare, men FN i Genevé är Europas största FN-komplex och det är mer som en FN-stad, där mängder av FN-byggnader och höga hus är samlade inom ett och samma område. Det går till och med en buss inom området.

Jag tycker konferensen var intressant. Demonstranterna utanför skapade kanske viss försening i vårt program eftersom talare inte blev insläppta i tid. Talen under konferensen behandlade följande ämnen: statistik, livshistorier, dedikering till starka ledande kvinnor i East Asia och ett tal från generalsekreteraren Dr Noleen Hayzeer.

En ny undersökning som visar hur många män som utsatt kvinnor för våld och ett kort resonemang kring möjliga faktorer till våld/maktutövning presenterades. Sedan var det en kvinna som berättade om hur hon överlevt mycket våld under sin tid som sexarbetare. En kvinna som var född med funktionshinder och som arbetade mot övergreppet tvångssterilisering av funktionshindrade kvinnor, en kvinna som arbetade för att förbättra arbetsvillkoren för migrationsarbetande i regionen samt en australiensisk kvinnlig advokat som arbetade för kvinnors mänskliga rättigheter att leva ett äktenskap och liv utan våld och övergrepp. Sammandrag på engelska finns på länken nedan.

http://www.unescap.org/news/regional-international-womens-day-commemoration-spotlights-stories-survival

Kommentera

