Barnfattigdom

Så nu har vi äntligen sett Uppdrag Granskning; ”När pengarna inte räcker”. Egentligen borde jag inte ens bemöda mig om att blogga kring detta ämne, men jag måste ändå kort och koncist svära högt och ljudligt ########

Både maken och jag bejublar Josefsson för att han ifrågasätter undersökningar från Rädda Barnen, BRIS och Majblomman. Det var riktigt bra av Janne Josefsson att granska siffrorna i de olika utredningarna! Till och med jag, som lider av dyskalkili 😉 kan direkt säga att det är lögn så det visslar om det! Hur kan människor bara svälja informationen, alla kampanjer m.m. Utan att ens reflektera?

Det finns inte en chans att det skulle kunna finnas 250.000 fattiga BARN i ett land m knappt 10milj invånare. I synnerhet inte när befolkningskurvan ser ut som den gör.

Expatboendet vi upplever nu är en annan verklighet. Här finns en hård verklighet vill jag hävda. Fattiga människor som blir lovade guld och gröna skogar men som blir slavar, familjer som säljer sina barn för sexindustrin eftersom det är ett välbetalt yrke som kan försörja upp till fyrtio personer på thailändska landsbygden, mammor som lämnar sitt hem och sina barn för att arbeta som maider eller nannys till de som har det bättre ställt osv. Innan vi blev utstationerade fanns debatten om att man måste vara beredd att flytta till ett jobb. Detta vägrade majoriteten i debatten det ansågs orimligt att lämna sin familj för ett yrke…

Ja tacka välfärdssamhället i Sverige när man kan,  som en av de medverkande i uppdrag granskning, få 23.000 kr netto tack vare tre barnbidrag och andra bidrag utan att arbeta. Eller 12.000 kr i månaden som den gravida stockholmstjejen fick… Och det utan att jobba och då är hyra och el betald av staten redan!!!

Båda dessa har banne mig mer än vad jag har i månaden hemma i Sverige när jag jobbar!!! Och detta ansågs vara FATTIGDOM att inte ha mer än 23.000 skr i månaden att köpa kläder till sina barn för! Nä det är så man mår illa! Så jävla bortskämda svenskar har blivit att ni inte skämms!

Det viktigaste är nog att tolka och lägga värderingen i vad som är FATTIGDOM. Känslan eller plånboken!

Lämna en kommentar