ISB en naturlig mötesplats

Jag har precis kommit tillbaka från skolan. Jag upptäckte när Lillskruttan vaknat från förmiddagsslummern att sonen glömt fotbollsskorna hemma. Eftersom ISB är en öppen skola och alla föräldrar har passerkort för att komma in genom grindarna tog jag Lillskruttan i golfbilen och körde till skolan för att lämna skorna till sonen.

Vi kom under lunchtid så sonen spelade fotboll med skolkamraterna. Jag meddelade att jag kommit för att leverera skorna till ”after school activityn”. Sonen deklarerade mycket tjurigt att han var mer intresserad av att leka med W idag än att spela tradi knattefotboll. Hoppsan… igår vid uttagningen var sonen mindre kaxig och tyckte att det var lite läskigt att göra uppspel tillsammans med 5:or och 6:or!

Nåja, efter att jag meddelat vad jag hade för ärende gick jag till cafeterian. ISB är fantastisk och det är en trevlig miljö. Jag beställde en färskpressad smoothie och en morot-russinmuffin det kostade 100 THB (20 kr) sedan gick jag och Lillskruttan ut och satte oss och hon började jaga fåglarna… Pö om pö ramlade den ena föräldern efter den andre in och det är en helt naturlig mötesplats. Inga barn tycker det är pinsamt att mamma plötsligt dyker upp. ISB är en öppen mötesplats i synnerhet om fredagarna då hemmafruar står i ”hubben” och säljer skoltröjor, paraply och allehanda ting. Jag undrar om det skulle kunna vara möjligt att få lika positiv mötesplats i våra svenska skolor?

Kommentera

